Friday 8 August 2008

08-08-2008 (lapan haribulan lapan dua ribu lapan)

Majlis Akad Nikah 
Nurulkamilah Khairir & Shazni

InsyAllah akan bersatunya kedua mempelai ini pada malam ini......
sebagai sahabat aku mendoakan yang terbaik untuk masa depanmu.......
Semoga Allah memberkati Walimah ini dan jodohmu kekal hingga akhir hayat bersama zuriat-zuriat yang soleh dan solehah.......semoga membina keluarga bahagia......

Khas buat Nurulkamilah Khairir

sahabat.......
aku mengenalimu sejak hingusan dibangku TASKI ABIM.....
salam persahabatan kita sama-sama hulurkan.....
mengenali dirimu dan keluarga utuh rasanya......
bersama-sama kita mengorak langkah......

SRI ABIM Seremban...........
medan pertemuan kita sekali lagi.......
di sini umurku sebenarnya adik bagimu.....
tetapi kelas 1 Abu Bakar satu......
bermulanya proses kita sama-sama menimba ilmu....
zaman kanak-kanak ku banyak ku habiskan di sini.....
6 tahun bersama......
aku puas dengan "childhood life".....
dengan kehadiranmu dan sahabat-sahabat yang lain.....
sungguh bermakna.....
segala-gala pengalaman kita mengorak bersama-sama....
jatuh,bangun,kenakalan,permainan,pembelajaran,rotan.....
itulah perencah kita di bangku sekolah rendah....
6 as-Syafie....
merupakan kelas dan tahun terakhir kita bersama.....
sebelum melangkah ke alam remaja......
dirimu lebih cemerlang dariku.....
UPSR menjadi buktinya.......
kita terpisah semasa tingkatan satu

aku ke SMAD KLANA dan kamu ke SMKA SHAMS.......
tetapi kita sebenarnya tidak terputus hubungan.....
ibu mu menjadi guru ku.....
masih ku ingat subjek geografi diajarnya.....
kali ini aku benar-benar sedar dan mengatur strategi untuk masa depanku.....
3 tahun aku di SMAD KLANA.....
aku mengenal erti kepimpinan disini.....
alhamdulillah usaha dan istiqamah menjadikan aku yakin.....
PMR ya Allah sangat berharga........

SMKA SHAMS.........
setelah mendapat keputusan yang cemerlang.....
aku berpindah sekolah.....
4 Islah......
gugup rasanya menjadi pelajar baru di SMKA SHAMS.....
aku tahu kamu disini milah........
saat aku mendaftarkan diri....
aku diberitahu kelas ku kelas yang pertama....
rasanya tidak layak diri ini untuk menjadi ahli kelas itu.....
aku jejakkan juga kaki ku......
orang yang pertama menyambut aku.....
Ya Allah.....
Nurulkamilah Khairir.....
aku merasakan diriku sangat selesa....
bertemu juga kembali akhirnya.....
sebulan dua itu memang diriku sangat bergantung pada milah....
proses aku menyesuaikan diri amat panjang......
pembelajaran disana terpinga-pinga aku dibuatnya.....
berkat sabar dan kesedaran yang ada pada diri ini.....
membuatkan aku terus kayuh.......
dikalangan pelajar 4 Islah...
aku hanyalah pelajar sederhana....
mana mungkin untuk membandingkan diri milah....
5 Islah.....
walaupun aku sudah selesa dengan keadaanku disana.....
tetapi kamu juga sentiasa menyokong dan menjadi shabat yang baik untukku......
subjek add math dan biology kamulah yang aku rujuk.....
kita terus bersama-sama bertempur SPM.......
Nah...pencapaianmu jauh lebih baik dariku......

Pasca SPM
di saat menerima keputusan SPM.....
kamu terus mengajak ku dan beberapa sahabat yang lain.....
tujuannya menjamu dan meraikan kejayaanmu bersama bonda mu.....
aku terharu dengan pelawaan itu...
Man Tomyam menjadi destinasinya...
pada mulanya aku enggan menerima undangan itu.....
tetapi memikirkan persahabatan kita.....
aku buang jauh-jauh perasaan "inferior" itu....
bagiku meraikanmu sangat bermakna.....

Haluan kita berbeza.....
kamu di KMB persiapan untuk ke luar negara....
tetapi diri aku hanyalah tingkatan 6....
tawaran matrikulasi aku tolak.....
sekali lagi kita terpisah milah.....
aku bangga dengan semangatmu ingin menjadi guru.....
mendidik anak bangsa.....
memang kamu berbakat.....
mewarisi ibumu......
suka dan duka sebelum kamu ke UK.....
hanya kamu dan aku sahaja yang mengetahui...
tapi terkilan rasanya apabila aku terlepas menghantarmu di KLIA.....

Keputusanku untuk meneruskan perjuanganku menggarap MBBS....
kamu memberi sokongan yang padu......
kehidupanku di cyberjaya.....
dan kamu di Bath UK.....
namun seolah-olah kita sangat dekat.....
dengan YM kita berhubung......
menceritakan suka dan duka haluan kita.....
sanggup kamu menelefonku dari UK.....
jam 3 pagi di Cyberjaya.....
kerana tahu itu kamu....
aku gagahkan diri untuk menerima panggilan itu....
kamu menangis.....
aku menenangkanmu......
beberapa bulan berlalu.....

NIKAH??
kamu menyatakan hasrat untuk bernikah.....
apakah mungkin dalam masa terdekat ini?
aku tertawa sambil menyangka kamu hanya bergurau....
hari demi hari kamu telah menguatkan sangkaanku....
bahawa kamu sangat serius.....
jika tidak salah aku.....
aku lah orang pertama di Malaysia selepas keluargamu mengetahui......
cincin pertunangan telah selamat di terima oleh ibumu.....
tiap-taip hari blog mu aku selak.....
manalah tahu ada perkembangan terkini.....
kamu kembali ke tanah air....
khabarnya bersama Shazni....
secepat yang mungkin.....
aku mencari peluang untuk bertemu denganmu....

Pra Perkahwinan......
maaf dipinta aku tidak dapat turut sama.....
menolong kamu dalam persiapamu.....
maslahah akademik dan program.....
aku laksanakan.....
aku terima kad jemputan Walimah dari mu...
tetapi hanya dalam post box......
perjumpaan alumni ABIM mengeratkan batch kami kembali.....
seronok rasanya malam itu.....
dari cerita Sir Vivi hingga ke Rounders.....
menyingkap memori sekolah rendah.....
namun petang ini.....
insyAllah akan ku hadirkan diriku......
menghulurkan tangan kepadamu apa yang boleh aku bantu....

Milah........
hari ini kamu akan diijabkabulkan bersama dengan Shazni....
hari ini hari bersejarah dan bahagia buatmu......
hari ini juga kamu akan bergelar isteri (Pn Nurulkamilah Khairir)...
hari ini juga syurga mu terletak dibawah tapak kaki suami mu.....

Wahai sahabatku....
jadilah isteri yang solehah pada suamimu.....
penuhilah tanggungjawab sebagai isteri solehah....
jagalah kebajikan suamimu.....
aku doakan jodohmu diberkati Allah dan kekal hingga keakhir hayat.....
semoga kamu berdua dikurniakan zuriat yang soleh dan solehah kelak.....
aku doakan dirimu kuat menempuhi kehidupan berumahtangga....
cabaran dan dugaannya pasti tetap ada......
semoga kalian berdua berpegang pada Al-quran & As-sunnah dalam melayari kehidupan kalian...
semoga Iman di dada kekal dalam hati kalian....

Selamat Pengantin Baru Milah & Shazni

Salam Gembira daripada sahabatmu.....
Raja Hazwani Aimi Bt Raja Mukhtar
aka : raja, wani, hazwani, aimi, RH Aimi, RHARM, aimifirha 

3 comments:

flyinghippo said...

waaa..nak nanges lak aku bace
sebak aku bace...
aish..nanges sorang2 kat opis..
ehehe...
berbakat sungguh si ramlee neyh..

raja hazwani aimi said...

huhu sudin...tadi tetiba dapat idea...milah ngn ko kan komplen aku asyik x update blog...haha...nway milah it comes from my heart :P

Anonymous said...

huhuuhu.terharuuuu~~~~~~~~~~~
tak tau nak cakap ape..
wat entry semata2 utk aku.

nak kene balas ke...

aku sayang sama kamu~~~

mwah mwahhhhh~~