Thursday, 8 October 2009

Rahmat Itu Luas





Monday, 5 October 2009

Ilham anugerah Allah

Salam.....

Di awal pagi semalam ana terbangun subuh agak lewat kali ini, astragfirullah....
"Ya Allah ampunkanlah dosa hambamu yang alpa ini"
mata ana agak mengantuk lagi oleh sebab ana tido agak lewat semalam. Pengalaman pertama ana di A&E.Sagat mengujakan. Melihatkan HO Vani nampak keletihan, ana teman dia ke ward. Tatkala sampai di ward ade 2 admission. Jam 2.00 baru ana pulang ke rumah.
Ana gagahkan juga membuka mata...namun terlelap juga tatkala membaca Al-Quran di hening pagi itu. Ana melabuhkan badan di katil utuk tido sebentar. Di hati ini dalam dilema untuk ke rumah Dr Shu untuk case presentation. Mengikut jadual jam 9 ana perlu berada disana tetapi kepenatan melanda, tak terdaya untuk banggun. Handphone vibrate...argh rasanya kenapalah terdengar bunyi vibration...digagahkan juga mengangkat...suara dicorong teliga sangat dikenali...sahabatku dalam keadaan tertekan...berdesup rasa simpati dan ana menjadi pendengar yang baik...namun tanpa aku sedari kata-kata yang keluar dari mulutku sebenarnya peringatan untuk diri ana sendiri...bertapa luasnya hidup ini jika kita pandang dari sudut yang berlainan...ana tersentak dengan diri sendiri apakah dan bagaimanakah ana mampu mengeluarkan bait-bait ayat sedemikian...terlalu spontan dan ana mendengar suara tangisan sahabat ana yang tersentuh...rasa bersalah mula menyelinap di setiap ruang hati...namun dengan kelantangan itu sebenarnya telah menyentuh hatinya tanpa ana sedari...Alhamdulillah itulah morning booster buat ana juga sebenarnya...bila terfikir kembali...ana terus bersiap dan mengagahkan diri ke rumah Dr shu walaupun agak lewat...dalam mencari ilmu perlukan pengorbanan dan ana korbankan masa rehat ana untuk menimba ilmu walaupun di mata orang lain agak sekejap...namun hanya diri ini merasakan bertapa Allah melimpahkan ilham padaku....Ya Rabb..."cakap serupa bikin"

Tuesday, 11 August 2009

Armani

Thursday, 30 July 2009

di takuk lama

salam.....
berhabuk sudah blog ini....
tak berpenghuni....
tuan punya badan sendiri tiada hati dengan blognya....
mengapakah jadi begitu?
setiap kali aku berkunjung....
hatiku entah hilang kemana....
heran....
mungkin aku dah tak ade ape-ape perasaan tentang kehidupan aku sendiri....
hanya bermonolog sendiri....
suka dan duka ditelan....
tiada apa yg nak dizahirkan disini buat masa ini....
yang pasti kehidupan ku berselang seli dengan kegembiraan dan duka....

feels empty....feeling excited sometimes....thinking almost of the time....

Tuesday, 30 June 2009

I am going to miss.......

My housemates of B305....
My roomates (faran & sara)
My M11 of year 2 of MBBS (2008/2009)
My mentor
My group study

i miss a lot of people lately

Saturday, 20 June 2009

Bila Cinta Berbicara

Salam to all....
alhamdulillah dan tahniah buat organizer....
bagi slot "Bila Cinta Berbicara"

‘Bila Cinta Berbicara’

Cinta vs CINTA?
CINTA sebenar itu harus terbit daripada emosi dan naluri fitrah manusia…

Talk : ‘Bila Cinta Berbicara’
Speaker : Madam Sallahwahyu
Date : 19th June 2009
Time : 7.30 p.m – 11.00 p.m
Venue : Hall 3, Cyberjaya University College of Medical Sciences

Tentative Programme:

7.15 : Arrival of student
7.30 : Maghrib Prayer - ‘KULTUM’(kuliah 7 minit)
8.00 : Dinner (provided)
8.30 : Isya’ Prayer
9.00 : Talk session start
Introduction/ Video Presentation
9.15 : ‘Bila Cinta Berbicara’
10.30 : Q & A session
11.00 : Disperse

mungkin bagi sesetengah pihak "sceptical" untuk tajuk sebegini, pada mulanya aku juga berpandangan sebegitu, bila difikir kembali ilmu Allah ini sangat luas dan ilmu ini boleh disampaikan dengan pelbagai cara dan setiap individu mempunyai potensi tersendiri.Cara penyampaian berbeza dan tidaklah seseorang itu rugi apabila menimba ilmu walaupun berulang-ulang. Kita sangatlah kerdil disisiNya. Amatlah malu kita jika tiada usaha dan merasakan ilmu didada kita sudah cukup.

Rahmat yang tidak terhingga ku rasakan menyelinap dihatiku.Janganlah kita memandang enteng dalam berbicara tentang cinta dan persoalan hati kerna itu adalah anugerah dan fitrah yang suci yang diberikan oleh Pencipta.Harapanku akan datang didatangi cinta yang bersandar Maha Esa untuk kebahagian didunia dan akhirat.

Sikap & Attitude

"Ur Sikap, saya tak berkenan"

a sms come...
sedih bila membacanya...
terfikir sejenak adakah pengirim sms ini sungguh mengenali diri ini?
tapi tidak mustahil...
pengirimnya sangat mengenali diri ini...
aku redha dengan statement itu...
bila buat reflection...banyak jugak perkara-perkara yang
-aku terlepas pandang
-aku tak sedar
-aku ambil ringan

terima kasih pada pengirim sms itu...
kerna dengan ini aku lebih muhasabah diriku...
tapi bagi aku kekurangan dan kelemahan seseorang itu sangat subjektif...
manusia tidak sempurna...
aku juga tidak terlepas...
adakah ini persoalan utama untuk seseorang itu tidak boleh terima diri ini seadanya?

pada sahabat-sahabatku...aku sangat dahagakan kritikan yang membina untuk aku terus memperbaiki diri ini...

Terharunya Rasa Hati ini

Alhamdulillah.....
syukur dipanjatkan kehadrat Ilahi....
selesai sudah Pro Exam.....
result pun dah keluar.....
tahniah buat sahabat-sahabat seperjuangan.....
disebalik pencapaian ini.....
seribu satu cerita yang tak terungkap....
terutamanya bagi diri yang dhoif ini....

bertapa liku-liku yang aku lalui sangat berbeza...
dikesempatan ini aku ingin sangat menyatakan rasa terharu dan syukurnya....

Special dedication to
1) Prof Dr Nasarudin Abd Aziz
2) Prof Dr Abul Latiff Mohamed
3) Dr Norhin
4) Dr Hamidah Abu Bakar
5) Prof Dr Thuaibah Hashim
6) Miss Saheera Kamarzaman
7) Dr Fauzah
8) To all Professors,Doctors and all lecturers of faculty medicine CUCMS.

Thank you so much......
Sebenarnya tak terungkap bagaimana nak berterima kasih pada pendidik...terutamanya Prof Nasa & Prof Latiff....

Prof terima kasih atas kepercayaan,keprihatinan,sokongan,motivasi dan tunjuk ajar prof untuk saya kembalikan semangat untuk terus berjuang walaupun pada masa itu saya hanya berasa samar-samar untuk teruskan perjuangan ini.
Berbekalkan kepercayaan Prof itulah sebenarnya saya bawa sepanjang exam dan persediaan exam.Hanya Allah mampu membalas jasa baik Prof.
"Ya Allah rahmatilah kesejahteraan keatas semua Professorku,pendidikku, luaskanlah rezeki mereka,anugerahkanlah mereka kesihatan yang baik, kurniakanlah keberkatan pada hidup mereka. sesungguhnya mereka adalah anugerah Mu kepadaku"

Buat Keluarga......
buat bonda dan ayahanda yang dikasihi....thanks for your endless support.....
anakanda mu banyak berdosa padamu.....ampunilah segala kesalahan anakanda mu ini....
kasih sayangmu tidak berbelah bahagi....dengan rasa rendah diri aku mohon keampunan daripada bonda dan ayahanda....amanahmu sentiasa ku sematkan dalam hati ini....mohon keredhaan darimu ayahanda dan bonda untuk ku terus berjuang....

buat abang dan angah yang sangat caring.....doakan adikmu ini sentiasa kental dalam menghadapi apa jua rintangan....semoga hati-hati kita sama-sama bersatu untuk menggembirakan mak dan ayah di dunia dan akhirat......

Buat sahabat......
Ucapan terima kasih ku yang tidak terhingga buat housemate yang sangat prihatin....
Pada Sara,Faran,Ecah,Biha,Summayah,Maryam,Sha,Pink,Atirah dan sahabat-sahabat seperjuangan yang lain, kalian sangat supportive.....

"tika ku putus harapan kalian kedepan
tika ku jatuh tersungkur kalian bangunkan
ku bersyukur kalian ada
kalian buat hidup ku sempurna"

Semoga segala bimbingan kalian akan diberkati Allah....
Tak mampu untuk diri ini membalas setiap hasanah yang telah dicurahkan....
terima kasih kerana bersabar denganku...
terima kasih kerana tidak jemu menghadapku...
keikhlasan kalian sangat tidak dapat ku gambarkan....
Kalian merupakan anugerah paling istimewa buatku....

Buat sahabat-sahabat yang distinction
esp : Sara,Faran & Ecah......
im proud of three of you

Buat sahabat diluar sana.....
mizah,farah,acap,fatah,aiman,piot dan yang tidak dapat disebut....
terima kasih atas doa dan moral support kalian....

Buat Senior-senior.....terima kasih atas bimbingan kalian....

Buat staff CUCMS......
terima kasih dengan kata-kata semangat....

Terima kasih yang tak terhingga pada semua.....

Apa yang aku capai bukanlah untuk diri aku semata-mata....insyAllah "degree"ku bukanlah dari aku semata-mata.....kalian semua yang "contribute"....doakan aku menjadi doktor yang dapat memberi manfaat baik pada yang lain semoga pahala itu kita sama-sama share....semoga saham akhirat sentiasa Allah kurniakan buat kalian semua....

Selamat Bercuti.....

Wednesday, 3 June 2009

Tak terucap & Tak terbalas........

Syukur pada Ilahi.......
aku tunduk & sujud....
bertapa besarnya rahmatMu....
setelah Tsunami menimpa aku....
Allah melimpahkan kasih sayangNya....
itulah hikmah terbesar untuk diriku....
memang sudah terhantuk & terngadah....
hidup perlu diteruskan...

Friday, 29 May 2009

Mencari Kekuatan

Tamparan hidup membuatkan kita sedar dari leka...
Aku bermonolog dengan diri sendiri kebelakangan ini...
Sungguh aku lalai dan lemah membuat keputusan...
Iman di dada seolah-olah tercabut tidak lagi menjadi perisai...
Aku tunduk pada bisikan syaitan dan nafsu dijulang...
Di sisiku keluarga dan sahabat yang sentiasa membelaku...
Tapi aku seolah-olah menyerahkan diri untuk keliru...
Jauh sekali untuk membela diri sendiri dalam kekusutan ini...
Sekarang ini aku berada dimedan pertempuran aku tersungkur...
Kekuatan aku cari disekelilingku ternyata hanya ada pada Rabb...
Malu aku pada mulanya untuk berhadapan dengan Rabb...
Terasa diri ini hina disisinya namun ku serahkan juga diriku padaNya...
Air mataku ku limpahkan padaNya memohon pengampunan...
Moga aku dapat istiqamah dalam memohon taubat padamu Ya Rabb...
Taubat sebenar-benar taubat "Taubatan Nasuha" sepanjang kehidupanku...
Kau yang Maha mendengar, Kau yang Maha pengasih, Kau yang Maha pengampun...
Aku bersyukur kerna Engkau memberiku ruang dan peluang untuk kembali...
Aku mohon perlindunganMu supaya aku tidak lagi tersungkur dan terhantuk...
Jadikanlah aku orang yang benar-benar bersyukur atas segala nikmat yang Kau kurniakan...
Teguhkanlah diriku untuk menentang tipu daya dunia yang penuh kepalsuan...
Tenangkanlah diriku dalam menempuh dugaan dan cabaran...
Aku mahu terus dekat denganMu hingga akhir hayatku...
Aku redha dengan segala ujian ini dan mengharapkan pengampunan dariMu...
Janganlah Engkau menguji aku dengan ujian-ujian yang amat dashyat...
Selamatkanlah dan lindunglah diriku dari segala kekufuran dan dosa-dosa...
Ya Rabb Engkaulah Maha berkuasa, ampunilah hambamu yang dhoif dan lemah ini...
Semoga aku terus berada dekat denganMu dan berada dibawah lembayungMu...

Tuesday, 26 May 2009

Aku hanya mahu istiqamah dalam bertaubat......

bukan aku tidak menangisi dan kesal atas segala perbuatan burukku.....
pokoknya penyucian jiwa itu hanya singgah buat seketika.....
bila aku diuji dalam realiti kehidupan aku keliru.....
aku buat pilihan yang salah....
kembali lah aku kejalan yang tersimpang....
aku dhoif......
maafkan aku.......
buat masa sekarang...janganlah letakkan apa-apa harapan atas diriku.....
aku tak mampu memikulnya.....
aku sedang mencari kekuatan diriku....
jangan percayakan diriku....
kerna aku sendiri sangsi dengan diri sendiri.....
apa yang aku mahu capai penyucian hati dan istiqamah dalam bertaubat.....
sungguh hina diri ini berada disisiMu......
ampunkan dosa aku Ya Rabb.......

besyukurkah aku?

sambungan untuk marah diri sendiri.....
mmg terasa down sangat....
entah apa yang rasuk kepala otak aku ni.....
memang hidup mesti diteruskan.....
keep on telling myself....
asyik pujuk diri sendiri....
arghhhhhhhhhhhhhhhh.........
tinggi sangat ego tu....
tak bertempat....
tak caya dengan diri sendiri....
sampai bila terus wat kesilapan...
kali ini aku memang perlu benar-benar tekad.....
sekadar hangat-hangat tahi ayam?......
arghhh....tak habis2 terlalu positive ngn diri sendiri.....
silap aku tak bertegas.....
aku silap kayuh sampan sendiri....
kalau mula dah silap.....
memang susah nak patah balik.....
macam nak belasah diri sendiri pun ada....
bukan tak diingatkan....
tapi cepat sangat tunduk....
bukan tak ada ilmu....
tapi tak diaplikasikan....
apakah aku termasuk dalam golongan orang munafik....
menyesal sekarang???
arghhhh aku benar-benar kene pilih hidup aku sekarang ni.....
kalau nak terus ke jalan siratulmustaqim.......
banyak benda yang aku kene korbankan....
bukan tak nampak ke arah mana hidup aku ni...
tapi tulah ntah mana hilangnya kekuatan singa yang selama ini menjadi perisai hidup aku....
berbelas tahun aku semai..tumbuh...akhirnya goyang....
apakah tanaman aku sudah pun tercabut???
tidak boleh digambarkan bertapa aku merindui kemanisan iman.....
hati ini terlalu kotor.....
bagaimana untuk aku kembali...
berperang dengan diri sendiri....
apa sebear aku nak capai dalam hidup ini.....
kenapa tarbiyah tak terkesan pada jiwa aku???????

aku yang lalai....aku yang salah....

just tak tahu ape nak cakap sekarang ini.....
perjalanan dan sejarah hidup terlalu rumit...
semua salah diri sendiri....
seolah-olah hilang tarbiyah.....
hilang pertimbangan.....
tergamak aku calarkan semua yang aku bina berbelas tahun.......
tapi aku cemarkan sekelip mata.....
semestinya redha......
tapi aku terlalu kesal dengan diri sendiri.....
masih adakah jalan untuk aku selamat.....
masa semakin suntuk.....
aku mahu terlepas dari penjara ini....
penjara yang penuh dengan kekesalan jauh dari keredhaan Nya....

Monday, 18 May 2009

Keep Believing

Sometimes things arent the way you hoped they would be.........
thats when you have to tell yourself that things will get better.....
it may not be easy, but take each step forward as challenge.....
learn from your difficult times.....
grow in courage and in strength....
keep believing in yourself....
stay focus on all you want your life to be....
challenges are part of life's journey that will only bring you closer to what you dream to be.....

p/s: thanks for each of every moment being together.....the joy and sorrow we faced.....i pray the best for you....i have faith on you that you could achieve sky high with flying colors in your life....ill be behind you QUIETLY...

Entry Respond dari GURU

Thank You for the wishes.I pray that you will be a better teacher than me in the future and contribute to the revival of ummah. - from Prof Latif

Binalah hubungan baik dengan Allah,kutiplah restu ibu bapa dan guru, semoga bantuan Allah bersamamu- Pn Norciana

Kejayaan guru bukanlah berapa banyak A atau B yang dihasilkan tetapi berapa banyakkehidupan telah berubah & berapa banyak hati telah tersentuh- Pn Normaah


Tuesday, 12 May 2009

17 Jamadil Awal 1430

my dedication.......

all the best
ill be behind you quietly...

may Allah bless.....

to be continue.....

Monday, 11 May 2009

Thursday, 7 May 2009

Penyucian Jiwa

terkedu aku pada sapaan memori lalu
mula menerjah di ruang fikiranku
bayangan dosa silam mengusik hati
tanpa sempatku mendungi lagi
sering tertanya adakah derita tiada penghujungnya
apakah air mata tiada ertinya
mengapa harus aku terleka dan jua alpa

(coretan hati ini mengenang kembali dosa-dosa yang lalu, dosa-dosa yang terbuat atau segaja ditempah dalam keadaan sedar,aku dhoif,aku lalai,aku menyimpang,aku tak layak dipuji,hina sungguh diri ini, lirik diatas sangat menyingkap apa yang aku rasa sekarang,aku bimbang Allah menutup pintu taubat,kerna aku pernah berjanji untuk tidak mengulangi lagi,namun aku menghumbankan diriku kelembah itu, permainan syaitan yang berpesta tika aku longlai dan tunduk pada hawa nafsu,aku mencari ketegasan yang selama ini menjadi perisaiku,aku mencari pengaruh yang selama ini menjadi benteng untuk aku dalam keadaan selamat, aku mencari halwa iman yang sentiasa menjadi pedang-pedang kepada bisikan-bisikan syaitan.Apakah Allah telah tarik semua nikmat itu?,nauzubillah tak sanggup aku kehilangan nikmat-nikmat itu.Kerdil sungguh diri ini,malu pada Pencipta seolah-olah aku menjadi insan yang tidak bersyukur. Ya Allah ampunkan dosa-dosa hambaMu ini)

sekian lama meniti bara
bara dunia
mencari segenggam rahmat sinaran iman
bicara tadahan doa
jua amalan diri
agar hidup matiku hanyalah untukMu

(setelah berbelas tahun aku membina diri,mencorakkan perwatakan untuk mencapai rahmatMu namun aku tersungkur jua akhirnya,Ya Allah aku merindui diriku yang sangat dekat padaMu)

terima kasih Tuhan Maha pengasih
di atas rahmat Mu
Kau limpahkan
bagaimana harus aku membalasnya
tanda cintaku
kepadaMu Kau kekasih hati

(Aku bersyukur kerna Kau timbulkan rasa bersalah ini pada ku sesungguhnya aku yakin dan percaya inilah nikmat dan rahmat dariMu,Ya Allah peliharalah diri hambaMu ini dalam segala keadaan, tak sanggup aku berjauhan denganMu, kembalikanlah segala halwa-halwa kekuatan yang pernah Kau anugerahkan pada hamba-hambaMu untuk aku meningkatkan diriku dan terus bertaubat padaMu)

moga ku temui sinaran suci
disebalik onak ku tajam menikam
biar pun luka
masih berbisa
darah mengalir pekat
oh selamanya
akan ku capainya jua

(perrbuatanku membuatkan Kau berpaling, aku sendiri kecewa dengan diriku, aku sendiri merasakan sangat terluka dengan perbuatan-perbuatan dan dosa-dosaku, sesungguhnya aku sangat mendambakan sinaran suci dariMu ya Allah, jauhkanlah diriku dari segala ujian yang tidak mampu aku pikul, aku gagal di medan perang, aku mengharapkan kembali bimbingan Mu supaya aku lebih kental mengemudi kehidupan akan datang yang lebih mencabar)

terimalah hamba yang lemah
tiada berdaya
selaut kasihmu akan ku tadah
biarpun diriku terasa hina
engkau maha pengasih
engkau maha penyayang
hamba datang memohon pertolongan
terimalah dari segala taubat

(Ya Allah TERIMALAH HAMBA Mu ini yang dhoif, TERIMALAH taubatku, TERIMALAH segala kekesalanku.....Ya Allah sesungguhnya aku mendambakan PENGAMPUNAN dariMu....SUCIKANLAH HambaMu ini kembali)

Sucikanlah 4 hal dengan 4 perkara : -
1. Wajahmu dengan linangan air mata keinsafan,
2.Lidahmu basah dengan berzikir kepada Penciptamu,
3.Hatimu takut dan gementar kepada kehebatan Rabbmu,
4.dosa-dosa yang silam di sulami dengan taubat kepada Dzat yang Memiliki mu.

Memiliki segulung ijazah bukanlah jambatan mendapat gelaran sebagai ulama’, apatah lagi jika tidak terpancar dari dirinya kehidupan ilmu. Ulama’ bukan sahaja ada ilmu malahan ia memberi sumbangan kepada masyarakat, perkembangan dakwah dan kemajuan negara.-U.Idris Ahmad.

"HaTi yg bersyukur..Lidah yg selalu berzikir serta isteri solehah adalah sebaik2 simpanan.."

jika mereka sibuk mencari cinta,biarlah kita sibuk mencari iman.. jika mereka sibuk mencari pasangan,biarlah kita sibuk mencari keredhaan.jika mereka menangis kerana kecewa bercinta biarlah kita menangis kerana mengenang dosa semalam.jika mereka cintakan kemanusiaan,biarlah kita cintakan tuhan.jika mereka mendambakan kehidupan duniawi,biarlah kita dambakan ukhrawi

Menuntut ilmu adalah taqwa, Menyampaikan ilmu adalah ibadah, Mengulang2 ilmu adalah zikir, Mencari ilmu adalah jihad, (Al-Ghazali)

Saturday, 2 May 2009

Being a survivor

im not pretending
yet being so calm
people change for good
life teach me to appreciate

take a deep wheezing breath
it is not easy to be sincere
sometimes it hurts too deep
be strong and i will support you

never look apparently
dive and chop the bush
tears and wound hide
forgiveness shed the rugae

assumption is a bullet
turning the world upside down
detrusor pinch in pain
crying alone transitionally

feelings expand the bladder
things never lasting
life is compartmentalized
there are ways in and out

happiness conquer you
spirit blow around you
farsighted beyond you
strength inside you

fight your dignity
never look down
no turning back
please yourself

promise me you survive
i always behind you quietly
dont see but hear my pulse
it describes my sincerity





Tuesday, 21 April 2009

Alamanda moment + Pre- graduation dinner

Salam.....

Gara-gara nak menghadiri "Pre-Graduation Dinner" untuk "1st batch CUCMS Pharmacy".....
rombongan KBR ke alamanda hari isnin lepas....
wani jadi driver, nana jadi co-driver....
kanak-kanak dibelakang merupakan adek (halim), ilyas, dan tuan punya kereta (syafiq)....
kami mengambil kesempatan dengan ketiadaan kelas ESP yang dibatalkan.....
wani dan nana memulakan operasi mencari baju untuk dinner.....
manakala jejaka-jejaka sekalian pergi mengisi perut mereka di noodle station....
silapnya hari tu pakai kasut tinggi..
memang lenguhla jalan...
pada perkiraan awalnya nak mencari skirt sahaja....
pusing punya pusing...
tidak la daku menjumpai skirt yang dihajati....
maka jumpalah dengan satu baju ini..
jeng-jeng....
cari pula kelengkapannya....
mak oiii makin menjadi pula...
THANKS TO NANA (Monalina)
dah penat-penat cari semua keperluan....
jadi kami pula memenuhi keperluan perut....
layan roti boy.....
Ingatkan dah boleh balik.....
huhu....
mereka buat suprise!!!!!
tergamak dibuatnya...
segan pun ada...
malu pun ade...
perasaan bercampur baur -echeche

mari lihat foto-foto sewaktu dengannya....


wani-kak ina-nana


syafique & wani

wani & elly


wani & ain

titus


the dinner GREAT!!!!

Sunday, 19 April 2009

reflection

Muhasabah Cinta
Munsyid : EdCoustic

Wahai... Pemilik nyawaku
Betapa lemah diriku ini
Berat ujian dariMu
Kupasrahkan semua padaMu

Tuhan... Baru ku sadar
Indah nikmat sehat itu
Tak pandai aku bersyukur
Kini kuharapkan cintaMu

Reff. :
Kata-kata cinta terucap indah
Mengalun berzikir di kidung doaku
Sakit yang kurasa biar jadi penawar dosaku
Butir-butir cinta air mataku
Teringat semua yang Kau beri untukku
Ampuni khilaf dan salah selama ini
Ya ilahi....
Muhasabah cintaku...

Tuhan... Kuatkan aku
Lindungiku dari putus asa
Jika ku harus mati
Pertemukan aku denganMu

Saturday, 21 March 2009

Mum's Support

Salam to all...

“Nothing changes until something moves.”

“Look at everything as though you are seeing for the
first time, with the eyes of a child, fresh with wonder.”

"Our greatest danger in life is permitting the urgent things
to crowd out the important.”


“Be like a postage stamp. Stick to
one thing until you get there.”

“Act the way you’d like to be and soon
you’ll be the way you act.”

Friday, 20 March 2009

Saw Someone.....

im tired...
cycle of life...
thankful to be happy...
even only few days...
i even dont know...
whats my doubt inside...
Friday comes...
i felt not really good...
saw somebody...
feeling deep yet hurt...
should i treat everybody...
like a wind pass on me?...
If that "someone" know...
i dont need your empathy...
but i need to let go everything...
O Allah please ease my way...

Wednesday, 18 March 2009

SUNWAY-->BILIK MAYAT





salam to all....

Yesterday was my day.....somebody whispered me....
huhu....
I just replied.....
"kene ingat mati kowt"
My housemates said....
"alhamdulillah....patutla puase arinie eh"

huhu....
March every year really significant and meaningful to me...
15 March - My eldest bro birthday
17 March - My Big Day
19 March - My beloved Mama's Birthday
"Happy Becoming Birthday MAMA!!!"

My childhood day "Flash back"
I was thinking...."macam mane la bole cantik jea susun abang,wani & mama nyer birthday"
"tu sume kuasa Allah....wani ngn abang ni memang kembar 3 tahun" mama replied once.
masa dahulu-dahulu cam geram gak ngn statement tu...haha...lawak jea...ye la mmg xsuka diri ini dibanding-banding dan disama-samakan dengan sesiapa...

But now........
I dont mind if people say im twins of my brother...
haha...its fun what...but certain things im totally different from him....

here some chronology of my BIG day....
haha...bukan nak jobo...
but i feel very happy....
dan terharu cam nak nangis jer ngn sumeorg....

it started
15 March 2009
OMG i woke up early in the morning....
whatttt..6.50am...
i thought i was late...
when texted angah...he also not yet ready....
haha how lucky im....
but im in hurry.....
baju sume blum gosok lagi...
xtaw bak pkai baju ape...
ok bantai jea...
so around 830 angah reached cyberia...
we went to LCCT...
jap lagi Mama nak berlepas ke Bangkok....
Nasib baik mama xsampai lagi...
kami sebenarnya agak lewat...
Alhamdulillah we reached there on time...
Sayangnya jumpa mama xlama...
dah kene check in...
jadi kami tiga beradik pegila MaryBrown....
konon-kononnya celebrate birthday Abang...
Haha...the dishes there not bad....tasty and worth buying....
hope abang happy with my gift..simple with thought...
angah sent me to KL sentral...

2nd part of the day....


huhu....
we went to sunway pyramid...
i got mission here...
huhu...
my advance birthday celebration with my best friend...
thanks Miezah for the moment :)...
really appreciate...
we had branch at Papa something...
huhu couldnt remember the name...
it was a new place for me...
as usual Miezah always introduce me the new things...
haha...really enjoy!!!!
fortunately i had a mission...
huhu to buy my new sport shoe...
as mama said thats my birthday present weee!!!!!...
i think we "tawaf" the whole sunway pyramid many times...
haha very tiring...
after i tried almost 20 shoes in several store...
finally i manage to get the one i like :P
actually there is one shoe i damn like...
but no size so sad...
however this shoe is good enough for me after 70% less...
wee as usual i only shopping during sales only :)...
I spent almost one day with Miezah...
huhu interestingly i bought pants also sales 70%...
unfortunately i receive a phone call...
OMG there were alot assignment waiting for me...
i have to give Miezah a big credit help me to select and be patience...
haha...
long time no shop la Miezah :)...
Thank you so much of your cute special cake for me :)...


huhu...
orang nak besar ni...
macam-macam pulak rasanya...
tak tertinggalan rasa nak kawen pun ye gak :))...
tapi "hold on" dulu calon pun tak de lagi...
so sabar jea menanti 17 March ni...
sambil itu bersiap sedia atas apa-apa kemungkinan...
haha...
perasan jea wani ni...
apa-apa pun dalam kepala ni memang tgh serabut pasal YM 1....
pro exam....
arghhhh macam-macam lagi komitment zaman-zaman belajar ni....

17 March 2009
Belajar Public Health....
wah!!!!!block kali ni tak de pulak tido dalam kelas....
mungkin dah besar kowt..
insaf tu lebih sikit....
haha....
banyak pulak bende yang nak di photostat kan...
lepas kelas pun pergilah kedai photostat notes...
kawan-kawan semua buat bodo jea...
"bisik hati ini"
macam nak sayu-sayu pun ade...
tapi bile pikir dah besar ni...
nikamat iman dan hidup dah cukup besar...
nikmat sahabat-sahabat yang baik disekelilingku....
memberi semangat untuk aku terus berjuang...
tiba-tiba Faran call...
jarak umur kami tak jauh berbeza...
selang 6 hari jea...
jadi die mengajak aku main ping pong....
konon-kononya nak rasmikan bad ping pong dier...
wah terasa diberi penghormatan plak...
OMG mmg aku sangat rindu main ping pong...
apa lagi terus berlari dari kedai menuju ke kampus...
huhu....
bila bukak jea pintu DISECTION HALL @lebih dikenali sebagai BILIK MAYAT...
berkumandang lagu pengantin baru :))...
haha salah tema la korang ni....
SUPRISE!!!!....
mati-mati ingat ada ke calon suami sampai meriah lagu pengantin baru...
yang tak boleh tahan siap ade payung "ecah" pegang konon2nya nak jadi pengapit...
haha that was my suprise party yang sangat lawak.....
sampai menangis gelak...
belum abis gelak....
dieorh hadiahkan Raket Squash!!!!!!!!!!!
SQUASH!!!!!WHAT!!!!!!
giler lagi aku rase nak melompat......
THANKS MY DEAR FRIENDS for the present!!!!!!
REALLY meaningful......
sangat tak sangka kejutan yang sangat best!!!!!!!!!!!!!!!

Thanks everybody!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Thursday, 12 March 2009

Tidak Mahu Hidup Dalam Sejarah?


Salam...

perkara yang sangat subjektif untuk dibicarakan...
lain orang lain perspektif...
persoalannya tetap sama...

apa kene mengena potret diatas dengan entry ini?
pernah kita imbas kembali...
bilakah kali pertama kita berkunjung ke zoo?
dan bilakah kali terakhir kita berkunjung ke zoo?
ini sebahagian daripada sejarah zaman kanak-kanak kita...

sejarah merupakan fakta
fakta yang tak boleh diubah
tetapi boleh dibuat cerita
cerita yang tak tahu sejauhmana kesahihannya
memang sedap didengar jika diceritakan
tetapi tak seindah apa yang telah dilalui oleh punya badan
namun sejarah hanya boleh dibicarakan dan diceritakan kembali
dikalangan orang-orang yang sama-sama laluinya
jika tidak boleh jadi tersasar fakta....

"aku hanya terdiam dan tidak mampu mengulas pabila orang lain menceritakan sejarah diriku tanpa aku pernah bercerita kepadanya"

Friday, 6 March 2009

Berperang

hampir tidak pasti apakah yang cubaku sampaikan pada entri kali ini....
entry ini ber"status" draf sejak 2 minggu yang lalu....
mungkin lebih.....
Pabila aku usir kembali ingatan ini...
tajuk entry ini tidak lari dengan peperangan yang berlaku didalam sanubari ini....
membelai aqal yang sihat,menghakis jiwa yang kacau,menusuk nafsu yang bergelora...

Apakah aku faham tentang setiap langah aku?
cuba memahami konflik diri sendiri?

menulusuri jua aku setiap saat
cuma fikiranku agak bingung
aku cuba membajai ketenangan dalam kekeliruan
Apakah aku bersedia menempuh hidup-hidup mendatang?

Wednesday, 4 March 2009

Allah answer my PRAY......



Pulau Perhentian


Alhamdulillah...
really thankful...
miracle happen...
i never expect...
from stem to stern...

Allah shows His miracle...
by touching people heart...
words is like a sword...
better silence...

Allahu Akbar...
why He creates
1.one mouth?
2.two ears?
3.one nose?
4.two eyes?

those people tafakur...
less talk unless it necessarily but listen more to rationalise ,
smell less as it stimulates nafs but observe more to be thankful,


Patience,Calmness,Smile,Positive Thinking...
that is the rule of thumb to achieve Husnuzon...
Things will get better if honesty acts as a key...
Life is so risky and full of choices...
it is the matter how we look at it & think about it...
Perception always plays an important role...
Doing good things to people without hoping any returns...
Do it because of Allah...

"ikhlaskan hati mohon kemaafan leburlah dosa ditapak tanganmu"


Freedom

My day starts with weird dream...
Wondering without thinking...
Yes not feeling well today...
As life must go on...
Lesson knock my brain to enter...
Wonderful lesson today...
Allah loves me by cleaning my heart...
I am not pretending...
It was very smooth...
Allah give me strength to face it...
With hamdAllah thank you Allah...
Reflecting back of the journey...
Allah design it very particular...
Allah most Merciful...
It starts with HIJRAH...

Hopefully this HIJRAH will be BETTER day by day and long lasting...
O Allah I miss to cry in front of You...
O Allah give me strength to istiqamah in seeking knowledge...
O Allah guide me by making decision...
O Allah widen up my opportunities,successful and happiness...
Ya Razk please widen and open up my "rezeki"...

My Next Mission --> rebuild & build my family...
My Focus --> Professional Exam + Young MERCY FYC 2009...


The Supporters

Tuesday, 3 March 2009

Uuuuuuuuuuaaaaaaaaaaiiiiiiiiiiiiiiiii

salam....

this is special entry utk budak dah besar!!!

ade budak dah besar....

kete putih dah xde sticker merah....

haha....

Ade budak dah besar....

renew 2 tahun jea?

huhu

Ade budak dah besar...

macam2 die beli-tak leh blah eh hard disc baru....

hehe

Ade budak dah besar...

mintak jea duit pasti dier bagi...

haha

ade budak dah besar...

dah pandai makan ikan...

first day makan ikan "BAWAL"

huhu

rupe-rupernyer ikan kembung...

second day jobo makan ikan keli...

Mek cakap merengla budak ni....

perkataan yang best "SENGET" la budak ni...

kepada tuan punya diri.....

selamat membesar...

meraikan lesen memandu yang baru...

Pandu Cermat jiwa Selamat

pesanan JKJR Cyberjaya

:P

Saturday, 21 February 2009

Nafas Baru......



Salam....

"Nafas baru" is dedicated to my best friends who always concern...

aku hidup seperti biasa...
tetapi sebenarnya bukanlah biasa untuk aku...
sebenarnya aku sedang terkapai-kapai...
lautan yang bergelora yang hampir melemaskan aku...
aku cuba mengemis pertolongan...
siapakah yang akan sedar jika aku tidak melaungkannya...
aku menongkah arus sendirian...
makin lama makin lemah aku dibuatnya...
siang dan malam tidak mengenal aku...
mencari kekuatan bersendirian...
aku sangkakan perahu di lautan mampu menolong...
makin dipaksa untuk mengejar...
semakin jauh dan tak terkapai oleh kudratku...
sesekali tidak menoleh kearahku...
bertapa terseksa aku laluinya...
keliru sama ada aku perlu teruskan mengejar...
atau membuat sempadan untuk aku terus hidup...
Aku biarkan diri aku terus terapung...
untuk dibawa arus gelora....


Hidup ini penuh dengan pilihan...
pilihan yang perlu diteliti...
hukum alam tidak lekang dengan panas dan hujan...
untuk kita terus sebati...

Tatkala aku "struggle" dalam hidup aku...
sukar sangatkah untuk terima aku seadanya?
aku membosankan?
am i too complicated?
aku ni mmg susah nak handle?
aku sendiri mencari salah diri sendiri...
sehingga ia membunuh aku...
membunuh jiwa aku...

Sebenarnya jika aku peka dengan suasana sekeliling...
tatkala aku berhempas pulas di lautan itu...
sahabat yang sentiasa bersama aku di masa senang dan susah....
sedang berenang sama untuk menyelamatkan diriku...
semuanya mahu menyelamatkan aku...
mungkin cara mereka berbeza....
aku sangat hargai dari sekelumit usaha hingga sebesar-besar cara...
terima kasih pada semua...

persoalannya aku terus terapung...
Ahamdulillah hari ini sangat bermakna...
seseorang telah membuat aku terus berenang menempuh gelora....
tetapi bukan untuk mendapatkan perahu...
tetapi terus mencari kapal yang benar-benar akan selamatkan aku...

"ko dah kaji tak dalam2"
"kenapa ko selalu depress?"
"kalau aku evaluate ko dari pandangan aku boleh tak?"
"first aku conclude, ko tak puas hati ngan way of life ko skarang"
"try nak dapatkan bende tak de, daripada bersyukur ngan ape yang ade"
"kau banyak sangat privilage, sayang"
"aku sangat envy ngan ko sejak dulu lagi"
"ko ade great life,kau sangat berkaliber,orang trust ko"
"mebi ko perfectionist?"
"mebi sebab tu ko susah nak puas?"
"kalau ko frowning aku pun ikut berkerut"
"wani. aku kawan ko. ingat tu."
"kalau ko happy~ aku for sure happy"
"don't listen to him,dont ever"
"kenapa ko nak letak rules to get back to normal?"
"he is not _ _ _ _ and will not be _ _ _ _"
"so, don't treat him like _ _ _ _"
"he's another person!!"
"they are 2 completely different person!"
"don't ask how"
"sebab bende tu akan melekat setiap masa kalau ko pk cara"
"hidup cara biasa"
"kekuatan ko tak de kaitan ngan die"
"ko independent,sometimes i think u try too hard"
"aku kawan ko since bile wani?"
"aku tau up down ko"
"aku dapat sense"
"aku pick up clues from the way ko cakap ngan aku"
"aku amik tau pasal ko without ko tau"
"support akan datang kalau ko mintak"
"but you make me feel sad if you are sad"
"seriously,kuat gak perasaan aku kat ko,slalu gak aku pk2 ko sebenarnye,camne nak wat ngan budak ni"
"aiyoo~ ko nak wat ape lagi ni"
"so, tak yah pk bende yang susah nak dapat"
"kutip dulu bende kecik2 tu dulu"
"love youself"
"sebab aku nampak semua tindak tanduk ko membunuh diri"
"membunuh jiwa ko sendiri"
"aku tak nampak dah senyuman ko yang genuine"
"aku tak paham tul orang yang reject ko"
"you can't get anyone better than him"
"kalau aku laki, aku dah lame kawen ngan ko"
"cube treat same je"
"we are who we are"
"if someone doesn't accept us as who we are, just dont bother"
"dah. tak mo pk pelik2"
"kalau ko nak luah kan ape2, cakap ngan aku"

thanks MilaH....
and thanks to each of everyone who appreciate me...
only people know me well know how to appreciate me...
treat others who dont appreciate me like a wind...

Thursday, 19 February 2009

Personality..Am I ?

Message: First, identify yourself as right or left brain person:

1. Hold your hands together, as if you were praying. Look at your hands.
If you seeLeft thumb is below the right thumb —> left brain
Right thumb is below the left thumb —> right brain

2. Fold your arms in front of you (as if you are angry)
Right arm above left arm —> left brain
Left arm above right arm —> right brain

Left-Left
Dedicated, cold, perfectionist
Very logical in all aspects. The only way to defeat (or win over) him/her is through reasons. Has a lot of prides, and feeling strongly about doing the right thing. If they are your friends, they are very trustworthy. However, if they are your opponents, they will be very tough to deal with. Because they can be very “anal” as a perfectionist, they usually leave a bad impression of being hard to deal with when first met.

Tuesday, 17 February 2009

Small Little World

Salam.......

how im suppose to feel?

after i discover something that i didnt ask for......

awkward ...... funny.....

as i try to get over it.....

something getting closer to me.....

now i will not neither avoid nor get over....

live with it......

maybe it gets me better.....

O Allah please shower me with your mercy as live in this world
O Allah please bless me in whatever path i take....
O Allah please get everything ease in as my life go on.....
O Allah thank you for every single "nikmat".......

Saturday, 14 February 2009

Kehidupan........

"Life is the sum of experiences that we encounter as go through life. Day to day to struggles and triumphs are experienced by all of the world's creatures. As human beings, when we encounter a challenge, we have freedom to choose how to react. Every decision that we make leads us down another road. We will never come to exactly the same crossroads. Every decision the we make has significance. The tiniest choice that is made reverberates throughout the entire universe."

Walking in the shadow of fear
drowning endlessly by a single tear
running along side of self-discovery
fearing the loss of self- recovery
parts of mind going unknown
dangerous sides going unshown
one day you will eventually die
so today make everything right

Life in the heart of

Life in deserts was sandy,
Life in caves was lonely,
Life in ocean was salty,
Life in stars was resplendent,
Life in car was modern,
Life in mountains was exhilarating,
Life in Sun was brilliant,
Life in forests was mystical,
Life in shadows was enigmatic,
Life in battlefield was belligerent,
Life in pearls was exotic,
Life in office was monotonous,
Life in sky was breezy,
Life in submarine was voluptuous,
Life in trees was mischievous,
Life in roses was fragrant,
Life in grass was intoxicating,
Life in webs was silken,
Life in paradise was divine,
Life in temples was sacrosanct,
Life in gutter was abhorrent,
Life in dirt was deplorable,
Life in rain was seductive,
Life in beehives was vivacious,
Life in wine was sensuous,
Life in computers was brazen,
Life in nests was sequestering,
Life in statues was stationary,
Life in icebergs was freezing,
Life in anthills was irascible,
Life in lakes was placid,
Life in locks was invincible,
Life in photographs was still,
Life in gardens was pleasant,
Life in mousetrap was asphyxiating,
Life in fists was curled,
Life in prison was disdainful,
Life in whirlpool was spinning,
Life in theater was dramatic,
Life in art was enchanting,
Life in boats was undulating,
Life in diamonds was glittering,
Life in moon was milky,
Life in kitchen was appetizing,
Life in beauty was ravishing,
Life in titillation was enticing,
Life in fantasy was stupendous,
Life in motherslap was blissful,
Life in medicine was healing,
Life in corpse was standstill,
Life in lavatory was pathetic,
Life in seedlings was blossoming,
Life in horseback was gallivanting,
Life in snakeskin was slithering,
Life in oven was sizzling,
Life in greenery was sedative,
Life in rebellion was evoking,
Life in discrimination was appalling,
Life in benevolence was gratifying,
Life in humanity was God,
Life in cheese was tangy,
Life in achievement was exultating,
Life in ambition was propelling,
Life in eyelashes was flirtatious,
Life in palms was dependant,
Life in fashion was bombastic,
Life in recluse was esoteric,
Life in keyhole was inconspicuous,
Life in kites was exuberant,
Life in glass was reflecting,
Life in tea was rejuvenating,
Life in sheep was impeccable,
Life in rocks was jagged,
Life in chains was abominable,
Life in feathers was tickling,
Life in egotism was preposterous,
Life in dawn was brandnew,
Life in dewdrops was mesmerizing,
Life in intrigue was electrifying,
Life in eloquence was mystifying,
Life in clock was pragmatic,
Life in childhood was nostalgic,
Life in robots was mechanical,
Life in fabric was shielding,
Life in soul was stupefying,
Life in roots was entangling,
Life in chains was hedonistic,
Life in bareness was lascivious,
Life in haziness was romantic,
Life in knives was lethal,
Life in chili was piquant,
Life in swings was fascinating,
Life in lechery was insane,
Life in rhythm was celestial,
Life in pulse was frantic,
Life in lies was cowardice,
Life in superstitions was non-existent,
Life in revenge was pugnacious,

But life in the heart of your beloved; WAS; IS; AND
WILL ALWAYS BE LOVE; LOVE AND ONLY LOVE…

Tuesday, 10 February 2009

From dr Zeze

Hilang minat atas melakukan sesuatu yang kita biasa lakukan? timbul benci seseorang?rasa rendah diri? rasa tidak dipeduli?tidak dihargai?
takberminat meneruskan hidup? Dah teruk tu!…

Tanpa disedari anda berada dalam tegangan—tekanan perasaan yang sekali gus mengubah corak kehidupan anda. Perasaan ini membuat anda lemah, tidak bermaya dan ketika ini juga anda mudah dihinggapi penyakit —sakit perut, sakit tekak, selesema atau demam.

Kenapa ia berlaku? Apabila perasaan anda tertekan berpanjangan, daya tahan tubuh menjadi lemah, mudah baginya dihinggapi penyakit

PLEASE CHECK YOUR PRESSURE IF YOU SEE THE SLIGHTEST MOVEMENT OF THE PICTURES.
Hey everyone…Attached are non-animated pictures. They are used to relate to your pressure level .If you see them moving , then that means you have pressure. The speed of the movement is the level of your pressure. The higher that moving speed,the higher pressure you have.Most children and old men only see static pictures and not moving. If you see the pattern moving in a slow motion, that means you have a bit pressure at this moment .Test your self regularly with these pictures to know yourself better. :Sometimes, it is good to have an appropriate pressure to push us to do better, but too much pressure can push us to the end of the edge resulting in sickness.Please calm yourself if you see those patterns moving fast….









Kalau nampak ianya berputar laju..mungkin secara taksedar memang anda mempunyai ketegangan@tekanan perasaaan…So camna nak mengatasinya?…Yang penting *SEDAR DIRI ITU sebenarnya tertekan dan perlu rawatan…coba usahakan begini selain berkongsi masaalah dengan orang yang boleh dipercayai spt kawan, kaunselor ,parent atau doktor..

* Biasakan diri berada dalam keadaan berwuduk

Jiwa kita akan menjadi tenang jika membiasakan diri mengambil wuduk sebelum melakukan pekerjaan. Kerja yang susah akan menjadi senang dan mudah diselesaikan. Para pelajar misalnya, disarankan agar membiasakan diri mengambil wuduk sebelum mengulang kaji pelajaran agar apa yang dibaca akan mudah dingati.

* Perbanyakkan membaca Al-Quran

Ganjaran yang besar akan diberikan Allah bagi sesiapa yang membaca Al-Quran walaupun satu ayat. Waktu yang sesuai bagi kita untuk membaca Al-Quran ialah selepas solat lima waktu dan waktu-waktu lain seperti ketika berehat dan sebelum tidur. Oleh itu, jadikanlah Al-Quran sebagai teman paling akrab pada sepanjang waktu.

* Banyakkan Solat Sunat

Sebagai makhluk paling mulia di sisi Allah, kita disuruh membanyakkan amal ibadat kita sehari-hari. Antaranya, dengan mendirikan solat sunat. Solat sunat hajat, solat sunat taubat, solat sunat tasbih adalah antara pelbagai solat sunat yang terdapat dalam Islam. Kita bangun pada sepertiga malam dan mendirikan solat-solat sunat tersebut agar beroleh ketenangan dan kekuatan daripada Allah.

* Selalu berdoa kepada Allah

Allah telah berpesan iaitu jangan menyembah selain daripada-Nya. Ini bererti kita disuruh berdoa hanya kepada Allah yang Maha Esa dan dilakukan secara berterusan. Waktu-waktu mustajab berdoa adalah pada malam Jumaat, tengah malam, pagi sebelum waktu Subuh, malam hari raya, ketika waktu azan dan iqamah. Insya-Allah, Allah akan memakbulkan doa setiap hamba-Nya yang benar-benar ikhlas. Namun, kita perlulah sedar bahawa sebarang rezeki tidak akan datang bergolek sekiranya tanpa usaha yang bersungguh-sungguh.Maka kita perlulah berusaha supaya mencapai sesuatu di samping berdoa hanya kepada Allah yang Esa.

* Bersangka baik dengan Allah

Kita sebagai manusia biasanya tidak akan terlepas daripada berhadapan dengan ujian dalam hidup. Semuanya itu adalah ujian daripada Allah bertujuan menguji keimanan kita sebagai hamba-Nya. Oleh itu, kita mestilah bersangka baik dengan Allah dan janganlah menyalahkan-Nya jika terjadi sesuatu ke atas diri kita. Kita juga mesti percaya bahawa tentu ada hikmah di sebalik kejadian itu.

* Lakukan kegiatan luar seperti bersukan

Orang ramai selalu berkata bahawa badan yang cerdas akan membentuk otak yang cergas. Segala tekanan sewaktu bekerja akan dilupakan apabila kita melakukan aktiviti-aktiviti luar yang dapat menyihatkan tubuh badan seperti bersukan. Situasi akan menjadi lebih menggembirakan jika kita meluangkan masa membawa keluarga pergi beriadah. Ikatan kekeluargaan juga akan bertambah erat dan kukuh.

* Amal diet dengan disiplin yang kuat

Pengambilan makanan yang berlebihan dan tidak seimbang juga merupakan salah satu faktor tekanan sewaktu bekerja. Oleh itu, cara untuk mengurangkan tekanan adalah mengamalkan diet dengan disiplin yang kuat. Diet yang tidak terkawal akan menyebabkan kegemukan dan menimbulkan penyakit kronik yang lain seperti lemah jantung, darah tinggi, kencing manis.

* Menangis dengan sepuas hati

Tekanan yang dihadapi sekiranya melibatkan individu yang lain dapat diredakan melalui luahan hati kita dengan menuliskan rasa ketidakpuasan hati kita itu dalam sehelai kertas. Sikap cuba menyimpan perasaan tersebut dalam hati boleh menyebabkan diri merana. “Luaran lain hati lain” ada sesetengah individu apabila mereka mengalami sesuatu tekanan, mereka seolah-olah tidak menunjukkan permasalahan mereka itu. Sebagai contoh, mereka akan sentiasa gembira bila dilihat bersama rakan-rakan tetapi dalam hatinya hanya Allah yang Maha Mengetahui. Maka dengan itulah, menangis dilihat sebagai salah satu cara kita dapat mengurangkan tekanan yang dihadapi .

* Hargai kebolehan diri sendiri

Kita perlu mempunyai satu sikap yang dipanggil yakin diri. Apabila kita mempunyai keyakinan diri, maka kita tidak akan mempunyai masalah untuk melakukan sesuatu pekerjaan yang disuruh oleh pihak lain sewaktu bekerja@belajar. Kita yakin bahawa kita boleh melakukan kerja yang disuruh dengan mudah dan tiada sebarang masalah yang dihadapi. Apa yang penting ialah, kita mesti menghargai kebolehan diri sendiri dan memulakan hidup dengan lebih ceria.

* Cintai diri sendiri

“Cintailah diri kamu sendiri sebelum kamu mencintai diri orang lain”. Jelas daripada maksud sepotong hadis ini, kita dapat memahami bahawa kita perlu mencintai diri sendiri terlebih dahulu berbanding orang lain. Diri kita yang selama ini masih pada tahap lama dalam pekerjaan perlu dipertingkatkan dengan cara yang dinyatakan di atas. Kita perlu memulakan kehidupan kita dengan ceria dan penuh dengan senyuman.

Sunday, 8 February 2009

picture

great to chat with her............

lonely


Lonely is Just One Word

Lonely is just one word chosen to represent so much
To tell of feelings inside that the senses cannot touch

Lonely can be in the teardrops on a bereaved person’s cheek
Lonely can be in the silence of sorrows too deep to speak

Lonely can haunt a deserted room that Laughter once made proud
Lonely surrounds you when you’re alone or finds you in a crowd

Lonely is heard in echoed footsteps of a departing friend
Lonely penetrates the solitude of nights that will not end

Lonely will not listen to the pleadings of a broken heart
Lonely stays and torments until new Love shatters it apart

stay cool and take care......

Thursday, 5 February 2009

Aku Bersendirian


 SEnDiRi.......

aku masih ditampuk lama.......?

Dipetik dari iluvislam......

Pada satu hari saya bertanya kepada emak, "mana satu pilihan hati, orang yang sayangkan kita atau yang kita sayang? "

Mak jawab, "dua-dua bukan.."

Saya tercengang.. Mak mengukir senyuman.

"Pilihan hati mak adalah yang sayangkan kita kerana Allah.." Saya menarik nafas dalam-dalam.

"Macam mana nak tau orang tu sayang kita kerana apa?" Mak diam sekejap berfikir dan kemudian tersenyum.

Rasanya mak dapat menduga apa yang sedang bermain dalam hati anak perempuannya. Mana mungkin saya mampu menyorokkan rahsia hati dari mak sedangkan sekilas saya pun mak mampu membacanya.

"Yang paling tahu hanya Allah.." mak merenung dalam-dalam wajah anaknya. "Kerana hanya Allah mampu membaca hati hambaNya.. " mak menyusun ayat-ayatnya. "Dan keikhlasan kerana Allah itu akan terserlah keberkatannya tanpa perlu sengaja ditonjokan oleh seseorang tu.."

Saya memintas, "Tak faham.."

Mak menyambung "Cinta di dalam jalan Allah.. Bertemu kerana sama-sama mencari redha Allah.." Mak menyambung lagi, "begini, setiap insan yang bergelar manusia telah Allah ciptakan berpasang-pasangan. Rasa ingin dikasihi antara seorang suami dan isteri suatu fitrah. Automatik boleh ada daya tarikan magnet tu.." Wajah saya merah, sedikit cemas jika mak dapat mengesan gelora jiwa muda ini.. Mak menyambung "Setiap manusia telah Allah tetapkan rezeki, jodoh dan maut sejak azali lagi.. Persoalannya ialah.. Siapakah jodohnya itu?" mak berhenti seketika. Saya tunduk malu, cuba menyorokkan rasa panas di pipi. Emak buat-buat tidak nampak.

Secret Admire

"Kakak, mak dulu masa remaja ada secret admire.. Rajin betul dia hantar surat .. Masa tu mak dah tahu yang bercinta sebelum kahwin ni tak halal.. Dan masa tu mak tekad tak mahu layan sebab mak takut arwah tok wan kena seksa dalam kubur.. Mak sedar mak anak yatim, anak orang miskin, adik beradik ramai.. Mak nak belajar sungguh-sungguh.. Lama budak tu tunggu mak..

Akhirnya mak bagi kata putus, mak hanya akan membalas cinta dia jika dia sah suami mak.. Dan dia memang bukan jodoh mak, maka tak pernah dia menerima balasan cinta tu." Mak merenung jauh. Saya merapatkan badan kepada emak, semakin berminat dengan kisah lama mak..

"Mak memang tak ada perasaan lansung pada dia ke?" saya menyoal sambil memandang tajam wajah mak. Emak ketawa kecil. "Walaupun mungkin ada, mak tak pernah bagi peluang pada diri mak untuk mengisytiharkan perasaan tu.. Mak takut pada Allah. Mak bukan seperti rakan sebaya mak yang lain.. Mak, seperti kakak.." mak memandang saya sambil memegang pipi dan dagu saya. Kemudian tangannya mengusap rambut di kepala saya.

"Mak anak ustaz ustazah.. Tapi zaman tu ustaz ustazahnya masih berkebaya pendek dan ketat. Tok wan mak kiyai. Mungkin berkat doa keturunan sebelum ni yang soleh-soleh, hati mak tertarik sangat pada agama walaupun tiada sesiapa yang mendorong.. Bila di sekolah, mak pelajar pertama yang bertudung.. Mak membawa imej agama. Kawan-kawan dan cikgu-cikguz88;panggil mak dengan gelaran mak Aji.. Sebab zaman tu hujung 70an dan awal 80an tak ramai lagi yang bertudung betul menutup auratnya.. Zaman tudung nipis dan nampak jambul. Kemudian kawan-kawan mak sikit-sikit ikut bertudung.

Akhirnya kami semua dipanggil di perhimpunan. Kami dimarah guru besar kerana bertudung sedangkan ustazah kami bertudung tapi nampak jambulnya.." emak melemparkan pandangan ke lantai. "Selepas tu ustazah jumpa kami secara persendirian. Ustazah kata dia tak mampu nak pakai seperti kami. Dia suruh kami teruskan.." sambung emak. Ada getar di hujung suara emak. Kisah silam perjuangan emak di sekolah dahulu sikit-sikit emak ceritakan pada saya. Itulah juga salah satu inspirasi kepada saya untuk bangkit semula setiap kali terjatuh ketika berjuang di sekolah dulu.

"Mungkin kerana personaliti mak, mak menjadi tempat rujukan kawan-kawan mak.. Jadi, bila mak nak ambil sesuatu tindakan, mak kena fikir betul-betul sama ada tindakan mak tu akan menyebabkan Allah marah atau tidak. Mak ayah berdosa tak? Dan maruah pembawa agama terjejas tak? Kalau mak membalas cinta si lelaki tadi, bermakna mak sedang menconteng arang di muka-muka pembawa-pembawa agama. Orang akan pandang serong terhadap orang yang bertudung sedangkan kesilapan tu hanya seorang dua yang buat. Besar fitnah akan timbul apabila orang-orang agama mengambil ringan batas syariat duhai anak.." mak menelan air liurnya. Saya diam. Fikiran saya sedang cuba memahami maksud mak saya.

Adakah ia suatu diskriminasi?

"Kakak.. Jatuh cinta perkara biasa. Apabila kita jatuh cinta pada seseorang, itu tandanya ada sesuatu keistimewaan pada seseorang tu. Apatah lagi orang yang kita jatuh cinta tu di atas jalan dakwah ni.. Tetapi kita kena ingat.. Kita tak akan dikahwinkan dengan seseorang atas sebab jatuh cinta atau saling cinta mencintai.. Bercouple mungkin.. Tetapi bukan berkahwin... Kerana kita berkahwin dengan jodoh kita, jodoh yang Allah dah tetapkan sejak azali.. Dan tak mustahil orang yang kita paling benci itulah jodoh kita yang kita akan dikahwinkan dengannya.." Tiba-tiba air mata saya mengalir. Argh! Ego saya kalah bila mendengar hujah emak. Emak meneruskan, "Allah itu Maha Adil.. Dia tak pernah menzalimi hambaNya.. Sesungguhnya, yang selalu menzalimi hambaNya ialah diri hamba tu sendiri.. Sebabnya hamba tu degil. Dia mahukan yang bukan haknya, yang bukan milik dia. Mencintai seseorang tidak semestinya memilikinya.

Dalam Islam, kita dah diajar untuk saling mencintai antara satu sama lain seperti diri sendiri.. Jadi apabila kita mencintai saudara perempuan, kita bebas peluk dia. Tetapi bila dengan lelaki, kita ada batas-batasnya. Orang kafir kata batas-batas ini suatu diskriminasi, tetapi sebenarnya batas-batas syariat itulah yang memelihara kehormatan seorang lelaki dan seorang perempuan. Cuba kakak renungkan, kita mengenali seorang insan yang amat baik, sempurna agamanya dan rajin. Lalu kita jatuh hati padanya. Ditakdirkan jodohnya dengan insan lain, kita pula dengan yang lain.. Tetapi itu tidak bermakna ukhwah antara kita dan dia terputus.. Kita dan dia sama-sama mencari redha Allah.. Kita dan dia masih boleh sama-sama bekerjasama untuk mencari redha Allah.. Perbezaannya, dia halal untuk isterinya sedangkan untuk kita, dia tetap lelaki ajnabi seperti yang awalnya." emak berhenti seketika..

Bukan luar biasa

Tentu kering tekak emak menerangkan kepada saya persoalan hati ini. "Kakak.. jadi di sini mak nak kakak faham, jatuh cinta bukan perkara luar biasa.. Dan berkahwin pun bukan suatu jaminan untuk tak jatuh cinta pada lelaki lain.. Kerana itulah ramai isteri yang curang, suami yang curang.. Ada orang tukar pasangan macam tukar baju. Apa yang penting ialah kita kena perjelaskan pada diri kita supaya setiap kali kita jatuh cinta, jatuh cinta itu kerana kita jatuh cinta kepada Pencipta dia. Kita bagi tau pada diri kita berulang kali yang kita mencintai Allah, kerana itu kita mencintai si dia. Letakkan Allah sebagai sempadan hati kita, segala perkara yang kita cintai dan sayangi termasuk mak abah adalah kerana mencintai Allah.. Dan apabila kita membenci seseorang atau sesuatu, beri tahu pada diri sendiri berulangkali yang kita benci sekian-sekian hal kerana Allah semata-mata.."

"Kakak.. Hati kita ni walaupun dalam dada kita sendiri, ia tetap bukan milik kita. Kita tak mampu untuk mengawalnya.. Hanya Allah yang boleh memegangnya.. Sebab tu kita kena dekatkan diri dengan Allah.. Sebab kita nak dia pegang kukuh-kukuh hati kita. Bila dia pelihara dan masuk dalam hati kita, itulah nikmat lazatnnya bercinta. Masa tu biarpun satu dunia menyakiti kita, kita tak rasa sakit sebab kita asyik dengan nikmat bercinta dengan Allah.. Bercinta dengan Allah sangat berbeza dari bercinta dengan manusia. Kerana tentulah pegalaman bercinta dengan lelaki kaya, rupawan, sempurna dan bijaksana tak sama rasanya bercinta dengan lelaki miskin, hodoh, cacat dan dungu.. Betapa nikmatnya cinta Allah, hanya mereka yang pernah merasai sahaja yang mampu mengerti. "

Redha

"Kakak.. Walau siapa pun jodoh yang Allah hantarkan untuk kakak, terimalah dengan hati yang redha.. Tak mustahil dia adalah orang yang kita benci. Kalau yang kakak sayang, tak jadi hal lah.. Tapi kalau dapat yang kakak tak nak, lantaran kelemahan yang ada pada dia, ingatlah bahawa dalam diri setiap insan telah Allah ciptakan dengan kelebihan masing-masing. Dan mungkin kakak ada kekuatan yang dapat mengubah si lelaki tadi supaya hidup dia bermakna dan mungkin kakak sahaja yang mampu mencungkil kelebihan yang ada pada dia.. Mungkin juga si lelaki ini ada sesuatu kelebihan yang kakak sangat-sangat perlukan yang satu dunia tak mampu bagi pada kakak.. Alangkah bertuahnya kakak kalau kakak mengerti setiap pemberian Allah dan belajar untuk bersyukur.. " Sekali lagi berjuraian air mata saya turun. Terasa lemah lutut hendak berdiri.

Emak menarik tubuh saya dan memeluk erat. Pelukan emak sangat-sangat kuat. "Emak dah didik anak emak dari belum lahir untuk mencintai Allah.. Sekarang emak serahkan anak emak yang mak sayang sangat ni pada Allah untuk Dia pelihara.." Emak mengakhiri kata-katanya dengan suara sebak dan air mata yang mengalir ke bahu saya.

Saturday, 31 January 2009

kembara terengganu


Bersama Keluarga Tok Ngah di Teratak Jalan Pasir Panjang Kuala Terengganu


Raja Afdzaludin B Raja Muhammad (Tok Ngah Ludin)
90 years old born in 1919

Salam....

We left Seremban heading to Kuala Terengganu last Saturday at 1230pm, It was very long relaxing journey and reach there at 9pm. Staying two nights there for CNY holiday.

Friday, 30 January 2009

LOST!!!!!!!!!!


Saturday, 24 January 2009

Futsal For Fund

Please support us Young Mercy 1 Class of 2007

Saturday, 17 January 2009

Happily Ever After


Salam buat semua.....

Malam ini kita mencoretkan sedikit pengisian....
ilmu yg ditadah sebentar tadi meninggalkan kesan.....
kesan yang amat dalam memberi seribu satu pengertian.....
Erti kehidupan dari perspektif seorang ikon yang mengejar "MardhiatiAllah"....

Dr Muhaya Muhamad......

MasyAllah nama yang terngiang-ngiang di cerobong teligaku.....
itulah dinamakan rahmat Allah yang menyentap hati hambaNya......
Bersih raut wajahnya sehingga terpancar gelombang fikrah.....
Tertusuk fikiranku dengan pedang pengisian & kata-katanya.......

Allahu Akbar!!!
Allah merungkaikan setiap satu persoalan yang bergejolak dalam jiwa ini....
Allah melorongkan aku daripada aku terkapai-kapai....
Allah memelihara hati ini dari terus memberontak....
Allah menyuburkan kembali segala harapan yang telah lama layu.....

Ada dua perkara yang sangat bermakna & gembira buat manusia
"the day we are born & when we discover why"

treat the organ or the person?
treat the person or the family?
treat the family or the community?

Set the goal with conscious mind...... Achieve it with subconscious mind

The road map of life?
Last 10 years?

Failures are fertilizers to the success!!!!

Jiwa ku benar-benar terisi & dibajai dengan segala gelombang kebaikan........semoga hidupku terus meruntun kebahgiaan dibawah redha Allah.....Ameen.....